دپارتمان پژوهش و فناوری

دپارتمان پژوهش و فناوری

آیا دانش‌آموز می‌تواند پژوهشگر باشد؟ پاسخ بله است ولی باید به ضرورت پژوهش برگردیم و پژوهش از آموزش و پرورش شروع می‌شود. اگر می‌خواهیم دانش‌آموز، پژوهشگر باشد، باید مدرسه پژوهش‌محور باشد. پیش از پژوهشگر بودن باید پژوهش‌خوان باشیم. پژوهش فوت و فن نیست بلکه خردورزی است. یکی از مشکلات پژوهشگران ما این است که تحلیل‌شان ضعف دارد و دلیلش کم بودن آگاهی‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی، فرهنگی و تاریخی است. هدف از پژوهش دانش‌آموزی ایجاد روحیه خردورزانه، پرسشگری و انتقادی است. باید با بچه‌ها تمرین طرح مسأله کرد تا خودش فکر کند و خودیادگیری داشته باشد. مجتمع بین‌ الملل نیکو در راستای پژوهش فعالیت‌های بسیاری انجام داده است؛ من جمله:

  • انجام پرزنت کلی در رابطه با پژوهش
  • اهمیت پژوهش گروهی و انجام گروه بندی دانش اموزان به خلاق‌ترین و کارآمد‌ترین شیوه
  • توضیح در رابطه با رشته های پژوهشی که دانش اموزان میتوانند در آن ها وارد شوند و نمایش ویدئوهای اماده شده در این زمینه که شامل رشته های شیمی ، زیست ، پزشکی ، نانو، تغذیه ، مهندسی و… است.

جهت علاقه‌مندی دانش‌آموزان با کار پژوهش، آزمایش های جذاب (تولید اسلایم، لامپ لاوا، آتشفشان رنگی و..‌.) افزون بر موضوعات اصلی مورد بحث، انجام داده و علاوه بر این بچه ها با نقاشی، پوستر، پاورپوینت ساده، شعر و نمایش و… در مورد مراحل آزمایش، خواص و مزایای هریک بحث و گفتو گو می‌کنند.

باتوجه به انتخاب پروژه بیوپلاستیک برای ارائه در معتبر ترین جشنواره های سال، محور اصلی فعالیت ارائه اطلاعات مقدماتی در رابطه با پلاستیک، مزیت ها و مضرات آن و در ادامه سعی برای جایگزین سازی پلاستیک زیست تخریب پذیر قرار داده شده است.

به امید فردای نیکوی متفکران امروز