تربیت به زیبایی طبیعت

🌱 اگر چه خیلی‌ها بهار را بیشتر می‌پسندند و زیبایی‌ها و جلوه‌های طبیعت را در آن می‌بینند اما همۀ فصل‌های خداوند زیبا هستند. هر فصلی نمادی از زندگی است و معنا و پیام خاص خود را دارد.

 

تربیت با طبیعت شباهت‌های زیادی دارد. طبیعت زیباست، ساده است، تنوع دارد، دگرگون می‌شود، مقاوم است، صبور است، پرثمر است، بالنده است، تعادل‌گراست و اگر دخالت انسان نباشد، از پس خودش (خودتنظیمی) برمی‌آید.

 

تربیت هم با الهام از طبیعت می‌تواند چنین باشد. به باور بسیاری از اندیشمندان تربیت و مربیان بزرگ، کار تربیت مانند باغبانی است. باغبان گل را با زور و اجبار نمی‌رویاند بلکه سعی می‌کند شرایط را طوری تسهیل کند که گل خودش بروید و مراحل رشد را پشت سر بگذارد.

 

🌼 اینک به بهاری دیگر نزدیک می‌شویم. بهار به جان‌ها هوایی تازه می‌بخشد. بهار تنوع و رنگارنگی را به ارمغان می‌آورد. بهار، طبیعت را از حالی به حالی دیگر دگرگون می‌کند. بهار حس و حال همدلی، محبت، عشق و صلح را با خود می‌آورد. بهار به یادمان می‌آورد که زندگی یک موهبت است. و ما هم دوست داریم که بهاری باشیم و آموزه‌های بهار را در تربیت به کار بگیریم.

 

🌷 به بهار سلام می‌دهیم و به طبیعت و تربیت؛

امیدواریم در این روزگار سخت و دشواری‌هایی که پیش روی مردم ایران است، طراوت و رنگارنگی و زیبایی جادویی بهار، حالِ خوب برای همه به همراه داشته باشد. به خود می‌بالیم که معلم هستیم و این فرصت را داریم تا با الهام از طبیعت، گل‌پرور باشیم.

سال نو و عید نوروز ۱۴۰۳ مبارک. زیبایی و شادی و خنده را برای همه آرزو می‌کنیم.

 

 

به قول فریدون مشیری:

هر جا که گلی خندد، با دوست بخندید.

هر گه که بهار آید، با عشق بجوشید.

مریم دلاور